ZDROWA DIETA

Niech pożywienie będzie lekarstwem a lekarstwo pożywieniem

_____

...powiedział dawno temu jeden z najwybitniejszych lekarzy greckich, filozof Hipokrates (460-370 p.n.e.) Słowa te zawierają dużo prawdy, gdyż istotnie, to co jemy na co dzień, jakość i rodzaj spożywanych przez nas pokarmów, wpływa znacząco na nasze funkcjonowanie, zarówno fizyczne jak i psychiczne. Jedzenie wywiera wpływ na nasze zdrowie, zmysły, nastrój, wygląd a nawet samopoczucie oraz determinuje długość naszego życia. Złe nawyki żywieniowe przyczyniają się do powstawania wielu chorób. W obecnych czasach żyjemy bardzo szybko, ciągle jesteśmy zabiegani i zapracowani. O jedzeniu myślimy tylko wtedy, gdy nasz organizm zaczyna wyraźnie się o nie upominać. Gdy zaczynamy czuć się źle, jesteśmy osłabieni, zbyt nerwowi często nawet nie przypuszczamy, że to jedzenie może być przyczyną takiego stanu. Gdy nie dostarczamy odpowiednich ilości witamin czy białka organizm przestaje prawidłowo funkcjonować.

Warto więc zwrócić uwagę na to, co się je i jak się je. Robiąc zakupy powinniśmy szukać zdrowej i naturalnie produkowanej żywności. Szczególnie cenne są produkty w minimalnym stopniu przetworzone, do których nie są dodawane substancje w sztuczny sposób wzmacniające smak czy barwę.



Zasady zdrowego żywienia:


Jedzenie jest nieodzownym elementem naszej codzienności warto więc uczynić z niego coś więcej niż obowiązek. Posiłki powinny stać się przyjemnością. Należy poświęcić czas i uwagę na zaplanowanie i ułożenie takiej diety, która będzie zawierała wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Warto zatem szczególną uwagę zwrócić na kilka zasad zdrowego i racjonalnego żywienia:

Postaw na owoce
i warzywa
_____

Warzywa znajdują się na szczycie piramidy żywieniowej. Są skarbnicą składników odżywczych, dzięki którym zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, wzmacniają odporność, są źródłem wielu witamin, soli mineralnych, błonnika pokarmowego i ze względu na ogromne korzyści wynikające z ich spożywania powinniśmy jeść 9 porcji warzyw każdego dnia. W praktyce oznacza to dodawanie ich do każdego posiłku.


Wybieraj produkty nieprzetworzone
_____

Produkty zawierające konserwanty, sztuczne barwniki, polepszacze smaku i inne tego typu dodatki powinny zostać wykluczone z naszej diety. Produkty nieprzetworzone mają wyższą wartość odżywczą, nie są poddawane zbyt wysokiej temperaturze, która niszczy cenne witaminy, są także bardziej aromatyczne i zawierają naturalne substancje smakowe.


Wybieraj produkty
różnorodne
_____

W codziennym jadłospisie powinny się znaleźć produkty zakwalifikowane do wszystkich grup produktów spożywczych: produkty zbożowe (pieczywo, kasze, makarony), mleko i jego przetwory (kefir, sery, jogurty, maślanki), warzywa i owoce, mięso, ryby oraz jaja, tłuszcze jadalne (oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce), cukier i wyroby cukiernicze, których spożywanie należy ograniczać.


Jedz 5 posiłków
dziennie
_____

Najważniejsze aby rozpocząć dzień od zdrowego i sycącego śniadania. Zapewnia ono siłę i energię na cały dzień oraz pobudza ciało i umysł. Udowodniono, że osoby spożywające poranny posiłek są mniej podatne na depresję, odporniejsze na stres. Posiłek ten powinien stanowić 25% całkowitego dziennego zapotrzebowania na energię. Kolejne, regularne posiłki, spożywane co 3 – 4 godziny przyśpieszą metabolizm, zapewnią energię na cały dzień, uchronią przed napadami głodu i zmęczeniem.


Nawadniaj swój
organizm
_____

Woda jest niezwykle ważnym składnikiem organizmu człowieka. Jest niezbędna do życia, wpływa na nasze samopoczucie i działa oczyszczająco. Dlatego jej obecność w diecie powinna być sprawą oczywistą. Każdego dnia należy jej dostarczać organizmowi w ilości ok. 2l, przy czym powinno się to odbywać stosunkowo regularnie w ciągu dnia. Pełni ona bardzo ważne funkcje w naszym organizmie: reguluje temperaturę ciała, współpracuje z enzymami trawiennymi w procesie trawienia i pozwala na lepsze przyswajanie składników odżywczych.


Zamienniki soli
i cukru
_____

Przeciętne spożycie soli w Polsce wynosi ok. 15g na osobę na dzień. Dawka ta trzykrotnie przekracza spożycie zalecane przez WHO. Wynika to z faktu, iż sól występuje w produktach spożywczych jako naturalny składnik a jest także dodawana do żywności. Sól zatrzymuje wodę w komórkach przez co nie tylko zwiększa ciśnienie krwi ale powoduje również przyrost wagi ciała. Nadużywanie soli prowadzić może np. do osteoporozy czy kamicy nerkowej.